نگاهی به خلوت عرفانی سعدی و جهاد اساطیری «او»
نویسندگان
چکیده مقاله:
عارفان با گوشهگیری از دنیا و دوری از مردم در صددند تا مراحل عرفانی را طی کرده، در نهایت به خداوند دست یابند. با نگاهی به زندگی سعدی میتوان رد پایی از این گوشهگیریها و خلوتگزینیها را در زندگی او پیدا کرد. در این پژوهش، بر آنیم تا با نگاهی به خلوتهای سعدی، ویژگیهای جهاد اساطیری او را در آنها بیان کنیم. نتایج به دست آمده در این تحقیق بیانگر این است که سعدی در خلوتهای خویش عارف صرف نیست؛ اگر از دنیا روی گردانده، از مردم دور نمیشود. اگر هدف او وصال حق و رسیدن به معبود حقیقی باشد، همواره فقیهی متشرع باقی میماند. وی در جهاد اساطیری خویش علاوه بر مبارزه با نفس اماره و رویگردانی از دنیا سعی میکند، حاصل هر آن چه در خلوت میبیند، صادقانه با مخاطب خویش در میان گذارد و با ارشاد و راهنماییاش خوب و بد را به او نشان دهد. سعدی اگر در خلوت خویش خدا را در مییابد، سعی میکند، او را با تمام صفاتش به دیگران نیز معرفی نماید. اصل مهم دیگری که در جهاد اساطیری سعدی در نتیجۀ خلوتگزینی او دیده میشود، عمل بر طبق موازین شرع است. کسی در دنیا و آخرت رستگار است و به مقام رضایت الهی دست مییابد که طبق دستور خداوند گام بردارد؛ حق همنوعان را رعایت کند و به دیگران ظلم و ستم روا ندارد. سعدی این مهم را نیز به دیگران گوشزد میکند. رهآورد سعدی از این خلوتگزینی بیش از آن که به کار او آید، دستگیری مخاطب است؛ زیرا همواره نتایج خلوت خویش را برای دیگران بیان میکند.
منابع مشابه
نگاهی نو به حکم فقهی «جهاد زن»
پیچیدگی دنیای امروز و گوناگونی عرصۀ جنگها سبب شده است که موضوع جهاد زن در معرض مناقشههای علمی و فقهی واقع شود. برابر آموزههای فقهی، جهادی که از زن برداشته شده، جهاد ابتدایی بوده نه جهاد دفاعی و در خصوص جهاد ابتدایی، یکی از مسائل مطرح جامعۀ امروزی، وجوب حضور زن در گسترش دین و ارزشهای اسلامی و دست یافتن به فضایلی است که میتواند در این عرصه بهدست آورد. از اینرو جهاد ابتدایی یا جهاد دعوت به ...
متن کاملجمال شاهد در نظر سعدی* (نگاهی به اندیشههای جمالپرستانة سعدی)
عقیده به تجلّی ربوبیّت در مظهر بشری، یا مطالعۀ جمال معنی در آینۀ طلعت شاهدان، شیوة برخی از صوفیّه در جمالپرستی بوده است. به عقیدۀ این گروه، نظر کردن به نکورویان، به شرط آنکه از روی شهوت نباشد بلکه به قصد اعتبار باشد و ناظر از مشاهدۀ شاهد، به غایب عنایت کند و جمال صانع را در صنع بیند، جایز است. سعدی نیز مانند عارفان منسوب به این مکتب، پرستش جمال صوری و عشق مجازی را راه وصول به جمال مطلق میدانست. ...
متن کاملتجلّی رقص های اساطیری در سماع عرفانی
تجلّی و تأثیر اسطوره از جهات گوناگون در زندگی انسان پس از عصر اساطیری، امری است اجتناب ناپذیر. در این مقاله تلاش شده است تا علاوه بر شناخت مختصر عرفان و اسطوره و آیین های اساطیری، به یافتن تجلّی و تأثیر و ردّ پاهای محسوس و نامحسوس یکی از این آیین ها یعنی رقص، در سماع عرفانی مندرج در برگزیدهء نثر عرفانی فارسی تا قرن هفتم هجری قمری پرداخته شود. در این پژوهش، یکی از تجلّی های آیینی بررسی شده است که آگ...
متن کاملنگاهی به ردیف رایی در غزلیّات سعدی
ردیف که عنصری از عناصر موسیقایی و تکمیل و تایید معنا است در شعر فارسی از اصالت خاصی برخوردار است، این عنصر که معمولا در اسم و فعل واقع می شود در اشعار برخی از سخن سرایان ادب فارسی در حرف نیز واقع شده است، تحلیل معانی متعدّد حرف «را» به عنوان مبحثی دستوری در غرلیّات سعدی ناگفته هایی را آشکار می سازد که می تواند در جامعیّت بخشی به این نکته دستوری مفید واقع گردد. در این پژوهش که با استفاده از روش کتا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 9
صفحات 7- 18
تاریخ انتشار 2014-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023